اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

میزگرد فارس من| اراضی ۴ هزار کارگر مستأجر معطل بی‌خیالی مسؤولان پاکدشت

نمایندگان اعضای اتحادیه مسکن شهرستان پاکدشت در میزگردی مشکل 18 ساله‌ خود در خصوص اراضی شهرک امیرالمؤمنین را تشریح کردند.

میزگرد فارس من| اراضی ۴ هزار کارگر مستأجر معطل بی‌خیالی مسؤولان پاکدشت

خبرگزاری فارس - تهران؛ محمد خزائی: در روزهایی که انفجار قیمت مسکن و بحران تهیه آن به دغدغه اول بسیاری از خانواده‌های ایرانی بدل شده است؛ ۴ هزار خانواده پاکدشتی بیش از سه سال است که به علت دعاوی بی‌اساس اداره راه و شهرسازی شهرستان پاکدشت زمین‌هایی که بعضاً ۱۸ سال پیش خریداری کرده‌اند را نمی‌توانند سند بزنند و یا بسازند.

قصه پرغصه شهرک امیرالمؤمنین و ۴ هزار زمین‌دار آن، روایت مطالبه‌ای است که سال‌ها تنها پاسخ به آن، وعده‌های پوچ و بدون عمل مسؤولان کشوری و استانی بوده و مردمی که خسته از تمام وعده و وعیدها هر هفته با پلاکاردهایی در معابر اصلی شهر تجمع می‌کنند تا شاید گوشی بشنود و زبانی جواب دهد.

به همین دلیل میزگردی با حضور عباس مظفری، قاسم حسینی و مجتبی علی‌دادی نمایندگان اعضای اتحادیه مسکن امیرالمؤمنین شهرستان پاکدشت و حجت الاسلام مهدی اکبری فعال فرهنگی ساکن پاکدشت ترتیب داده‌ایم تا درباره مشکلات اعضای این اتحادیه و مطالبات آن‌ها گفت‌وگو کنیم که در ادامه حاصل این نشست را می‌خوانید:

فارس: از آنجا که حجت‌الاسلام اکبری از ابتدای مطالبه اعضای اتحادیه کنار آن‌ها بوده و آن را پیگیری کرده؛ بهتر است پیشینه‌ای از این مسئله را برایمان تشریح کنند.

اکبری: ابتدای ماجرا به ۱۸ سال پیش برمی‌گردد. در سال ۱۳۸۱ خانه کارگر اعلام می‌کند که قصد داریم برای کارگرانی که توان مالی ندارند در محل پشت شهرداری پاکدشت زمین تهیه کنیم.

کسانی که با جغرافیای شهر پاکدشت آشنا هستند، می‌دانند که پشت شهرداری برای مردم پاکدشت در حکم بالاشهر تهران است. قبض‌ها و رسیدها از سال ۸۲ موجود است که کارگرها ماهیانه تقریباً حقوق کامل یک کارگر را به عنوان قسط پرداخت می‌کردند و غالباً فشار زیادی را هم متحمل می‌شدند و برخی حتی توان خرید یک قطعه کامل را نداشته‌اند و به صورت شراکتی اقدام به خرید یک زمین کردند تا یک زمین را دو یا سه نفری بگیرند. همین آقای مظفری از همان کسانی است که نصف یک زمین را همان سال ۱۳۸۱ خریداری کرده‌ است.

مظفری: ما همان سال ۱۳۸۱ از اولین کسانی بودیم که برای دریافت این زمین‌ها اقدام کردیم. آن زمان برای هر زمین سه میلیون پیش‌پرداخت و ماهیانه ۲۰۰ هزار تومان به مدت ۲۵ ماه باید پرداخت می‌کردیم اما بسیاری شبیه من پول کافی برای خرید یک زمین کامل نداشتیم برای همین یک و نیم میلیون دادیم و ۲۵ ماه ماهانه ۱۰۰ هزار تومان پرداخت کردیم که همان هم پول زیادی بود و فشار زیادی به ما می‌آورد.

رسید اقساط یکی از زمین‌داران به تاریخ سال ۱۳۸۳

اکبری: اما بعد از دو سال مالک، صاحب زمین پشت شهرداری که زمین را به تعاونی مسکن کارگری منتقل کرده بود، درخواست استرداد زمین را می‌کند که در نهایت پس از کش و قوس‌های فراوان، با دادن ۱۵۰ میلیون به تعاونی، زمین به ایشان برگردانده می‌شود. البته مسؤولان تعاونی این موضوع را به مردم و صاحبان زمین نمی‌گویند و ادعا می‌کنند که زمین در بافت شهری نبوده است و برای همین مجبور به پس دادن آن شده‌اند. بعد از آن هم مسؤولان تعاونی کارگری که استقبال زیاد مردم برای خرید زمین‌های پشت شهرداری را دیده بودند، اقدام به خرید زمین دیگری در منطقه حصار امیر کردند.

فارس: این زمین‌ها در چه سالی خریداری شدند؟

خسروآبادی: زمین‌های شهرک حصار امیر در ۱۳۸۴/۷/۲۰ از نماینده کشاورزان صاحب زمین، توسط تعاونی خریدار شده است. البته بعد از آن ۳۱ تعاونی دیگر نیز به تعاونی مسکن کارگران اضافه می‌شوند و اتحادیه مسکن شهرستان پاکدشت را تشکیل می‌دهند که در حال حاضر ۴ هزار عضو دارد که صاحبان زمین‌های حصار امیر هستند.

بعد از آن هم اتحادیه مسکن اقدام به طی مراحل قانونی و دریافت سایر مجوزات تفکیک این زمین‌ها و الحاق آن‌ها به شهر می‌کند که تا سال ۸۸ تمام مراحل طی و تمام مجوزات اخذ می‌شود. در حال حاضر هم از تأییده جهاد کشاورزی تا مبایعه‌نامه بین مرحوم نجفی با اتحادیه مسکن پاکدشت و مجوزهای محیط زیست و سایر موارد همگی موجود هستند. همان سال ۱۳۸۴ که زمین حصار امیر خریداری شد، خود حاج حسین نجفی به عنوان نماینده کشاورزان برای تفکیک زمین‌ها با شهرداری بر مبلغ دو میلیارد تومان توافق می‌کند که یک میلیارد آن را هم همان موقع پرداخت می‌شود.

فارس: پس مشکل از کی و چطور شروع شد؟

اکبری: در همان سال ۸۸ برخی تخلفات و اختلاس‌های مسؤولان اتحادیه ثابت شد که در نتیجه آن اتحادیه و پروژه تقریباً تعطیل شدند. تا سال ۱۳۹۰ که با روی کار آمدن مسؤولان جدید اتحادیه کار دوباره از سر گرفته شد.

بعد از آن علاوه بر اخذ دوباره برخی مجوزهایی که منقضی شده بودند، پیشرفت‌های فیزیکی خوبی از قبیل جدول‌گذاری و نصب تیرهای چراغ‌برق در شهرک نیز رخ می‌دهد و تا سال ۱۳۹۶ تمام کارهای اداری پروژه تمام می‌شود و برای حدود ۲ هزار نفر از اعضاء سند تک‌برگ صادر می‌شود. اما از همان سال ۹۶ اداره راه و شهرسازی با ادعای موات بودن زمین‌های شهرک امیرالمؤمنین نامه‌ای به سازمان ثبت ارسال می‌کند و از آن زمان جلوی سندها بسته می‌شود. از آن روز مردم نه امکان نقل و انتقال سندهایشان را دارند و نه امکان اخذ پروانه ساخت.

تصویر سند تک برگ یکی از زمین‌داران

فارس: قبل از سال ۹۶ مگر استعلام‌های لازم از مسکن و شهرسازی اخذ نشده بود؟

خسروآبادی: مدرکش موجود است که سال ۸۸ آقای غضنفری رئیس وقت سازمان ثبت اسناد پاکدشت نامه‌ای به رئیس سازمان مسکن و شهرسازی ارسال می‌کند مبنی بر اینکه بنابر رأی دادگاه مالکیت زمین به کشاورزهایی که مالک پیشین زمین حصار امیر هستند تعلق دارد و ۱۰ روز برای اقامه دلیل به سازمان مسکن و شهرسازی فرصت داده می‌شود که دلیلی ارائه نمی‌شود و در نتیجه سند سازمان راه و شهرسازی ابطال می‌شود و برای کشاورزان سند مالکیت صادر می‌شود. بنابر همان سند نیز تا سال ۹۶ به ۲ هزار نفر سند داده شده است.

              تصویر نامه اداره ثبت به سازمان راه و شهرسازی

اکبری: اصلاً راه و شهرسازی در دعوای موات بودن زمین‌ها به اذعان وکلایش هیچ دلیل و سندی ندارد ولی باز بر ادعایش پافشاری می‌کند و سه سال است که پا روی گلو مردم گذاشته و خون مردم را در شیشه کرده است.

فارس: آیا از مسؤولان پیگیر حل مشکل شده‌اید؟ و جواب آن‌ها به مطالبه مردم چه بوده است؟

اکبری: ما از نماینده و فرماندار تا وزیر و استاندار پیگیر این موضوع بوده‌ایم اما تنها با وعده‌های زمانی چند‌ماهه برای حل مشکل مواجه شده‌ایم که هیچ‌کدام محقق نشدند. همین چند روز پیش هم وقتی به دفتر نماینده شهر رفته بودیم، مسؤول دفتر نماینده به ما می‌گفت: «چرا حواستان نبوده؟ باید تحقیق می‌کردید!» شما بگویید، اگر مردم به سند رسمی کشور اعتماد نکنند به چه چیزی اعتماد کنند؟ این چیزی جز عوام‌فریبی است؟

مظفری: دولت از یک طرف می‌گوید ما می‌خواهیم مشکل مسکن را حل کنیم اما از طرفی از ۱۸ سال است مانع از تحویل زمین‌های خود ما می‌شود؛ این تناقض حرف و عمل واقعاً عجیب است.

فارس: مدتی است خبرهایی از تجمعات اعضای اتحادیه برای مطالبه‌گری منتشر می‌شود، این تجمعات چگونه آغاز شد؟

قاسم حسینی: ما سال‌ها جلوی فرمانداری تجمع داشتیم، ولی حدود یک سالی می‌شود که اعتراضات تبدیل به تجمعات خیابانی شده است و دلیل عمده آن بالارفتن ناگهانی قیمت مسکن بود. بخش زیادی از زمین‌داران حصار امیر مستأجران کم بضاعتی هستند که واقعاً تحت فشارند و جز این زمین چیز دیگری هم ندارند. من خودم کارگرم و کارگر زاده‌ام و سرم بالا است اما جز این زمین چیز دیگری ندارم و این زمین تنها سرمایه من است.

علی دادی: ما یک سال است که هر هفته تجمع داشته‌ایم اما هیچ‌کس صدای ما را نمی‌شنود. برخی مسؤولان ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند، ولی چطور ممکن است وقتی نیروهای انتظامی قبل از ما از تجمعات آگاهند، آن‌ها بی‌اطلاع باشند؟!

خسروآبادی: البته همانطور که قبلاً هم گفتیم خیلی از مسؤولان وعده‌هایی دادند، ولی خلف وعده‌های باعث شده مردم واقعاً عصبانی بشوند. البته حاج آقای اکبری و بزرگان خیلی تلاش کرده‌اند که این اعتراضات به حاشیه منجر نشود که الحمدلله تابه‌حال اتفاقی رخ نداده است.

فارس: حاج آقای اکبری شما از نحوه اعتراضات دوستان و بازخوردها بگویید.

اکبری: این اعتراضات خیابانی دیگر برای اعضای اتحادیه عادی شده و حتی بچه‌های نیروی انتظامی را دیگر تک‌تک می‌شناسیم. از ابتدا هم اساس ما بر اعتراض مسالمت‌آمیز و مطالبه‌گری بوده است، نه اغتشاش و آسیب‌زدن به بیت‌المال. چون قبل از آن با کسانی که تجمع می‌آیند مفصل حرف زده بودیم اما متأسفانه حتی یک مسؤول هم نیامد ببیند ما چه مرگ‌مان است!

اکبری: ما به سختی مردم را قانع کردیم که خواهشاً ۲۴ آبان بیرون نیایند. هدف ما مطالبه‌گری است و دوست نداریم دشمنان از این مطالبه ما سوءاستفاده کنند؛ برای همین اگر پلاکاردها و دست‌نوشته‌های تجمعات ما را ببینید، فکر می‌کنید راه‌پیمایی ۲۲ بهمن است از بس نوشته‌ها انقلابی است!

فارس: با اینکه مدت‌ها این تجمع‌ها انجام می‌گیرد اما مورد سوءاستفاده رسانه‌های بیگانه قرار نگرفته است، دلیلش چیست؟

خدا شاهد است بچه‌ها بارها گفته‌اند بگذارید فیلم‌ها را برای بی‌بی‌سی و من و تو بفرستیم ولی من همیشه گفته‌ام اگر یک فیلم به شبکه‌های خارجی بفرستید من دیگر نیستم و الحمدلله دوستان هم همیشه همراه بوده‌اند.

علی دادی: البته خبرگزاری‌های داخلی هم این مدت هیچ به فکر ما نبوده‌اند و جز این اواخر هیچ انعکاسی از صدای ما در خبرگزاری‌ها داده نشد. خیلی‌ها به ما طعنه زدند که اینطوری مگر می‌شود مطالبه‌گری کرد، ولی ما همین روش مسالمت‌آمیز را ادامه دادیم.

فارس: با این اوصاف که گفتید، در حال حاضر مهم‌ترین خواسته شما چیست؟

اکبری: پرونده شکایت اداره مسکن و شهرسازی چند سال در حال رسیدگی است. چند وقت پیش شخصاً از آقای عبدی رئیس دادگستری پاکدشت پرسیدم که چقدر طول می‌کشد که یک کارشناس درباره یک پرونده نظر بدهد؟ گفت نهایتاً یک ماه! اما در حال حاضر بیش از ۹ ماه است که پرونده شهرک امیرالمؤمنین منتظر نظر کارشناس است و به نظر می‌رسد برخی دوست ندارند این پرونده به سرانجام برسد. اگر قوه قضائیه اهتمام کند و این پرونده که تنها به علت ادعای بدون سند سازمان راه و شهرسازی راه افتاده، تمام شود و جلوی سند مردم را باز کنند، مشکل مردم حل می‌شود. 

این میزگرد برای پیگیری سوژه فارس من  با عنوان سردرگمی ۱۸ ساله ۴ هزار پاکدشتی برای مسکن‌دار شدن در شهرک امیرالمؤمنین  برگزار شده است.

انتهای پیام/س/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول